top of page
תמונת הסופר/תהאקדמיה לפלייבק קפה נענע

פורמטים לתיאטרון פלייבק חלק א

עודכן: 1 במאי 2023

בתיאטרון פלייבק יש כמות עצומה של תבניות (פורמטים), כל קבוצה בארץ ובעולם מאמצת לעצמה מספר פורמטים ומתמקדת בה. אך יש פורמטים שהם אחידים בכל העולם

תאטרון פלייבק קפה נענע
תאטרון פלייבק קפה נענע

פסלים זורמים ( פלואיד)


3 שחקנים

2 בפריז אחד יוצא לפעולה, כשהוא נכנס לפריז השני יוצא לפעולה וכו' וכו'.

חשוב פתוח- משמע אפשר להיות כל דמות או יישות ולא חייב לפי הכרונולוגיה של הסיפור.

לאיזה סיפור הוא מתאים?- לסיפור קצר. לפתיחת מופע. לעבודה עם קבוצת מתחילים

(אמבה) תנועה משותפת


3-4 שחקנים

רצף של אסוציאציות מהסיפור שמבוצע על ידי כל הקבוצה רק בתנועה, כולם ביחד.

חשוב –הרבה הקשבה ועירנות לשינויים וניואנסים שהיא פנורמית ופריפריאלית.. חשוב למצות כל אסוציאציה ולפתח קצת כקבוצה לפני שיוזמים אסוציאציה חדשה. חשוב להיות עד הסוף באנרגיה שקיימת עם הרבה מימיקה וכוונה. אפשר לאמר מילה אך ראוי שהיא תאמר באיטיות כמו בהילוך איטי כדי שכולם כמו " יישות אחת" יאמרו אותה יחד על הבמה.

בכל פעם משהו יוצא למונולוג קצרצר וחוזר לאמבה שממשיכה מאחור בתנועות משותופות.

הפורמט מסתיים בכך שכולם מגיעים לחוויה של מיצוי הסיפור או שהגיעו לאיזה שהוא משפט קריצה.

לאיזה סיפור הוא מתאים? לאחר אימון רב של עבודה תנועתית כמו אמבה. מותאם לסיפור שסופר באופן אסוציאטיבי או שהיו בו סיפורונים בתוך סיפורונים

מגירות

3-4 שחקנים

כל אחד בתורו מביא סולו כשהיתר בפריז. סולו שהוא מפותח יותר על מה שמבחינתו הוא לב הסיפור, לב הקונפליקט. רצוי להכניס פעולה-לעשות את זה ולא רק לדבר על. כל אחד בתורו יוצא לפעולה כמו מגירה נפתחת וחוזר לשורה כמו מגירה נסגרת.

חשוב לנסות לסיים עם משפט או פעולה שמתמצתים איזו הבנה או העצמה למספר (לדוגמא מספרת שסיפרה סיפור על העזרה לאמא המתבגרת- "לא התפקיד שלי לסחוב את כל העולם על הכתפיים" (רצוי להכניס גם פעולה שמבטאת את "כל העולם על הכתפיים") הפורמט מסתיים כאשר המגירות נפתחות משהו פותח מגירה בפעולה /שיר או מונולוג ונשאר במרכז המעגל וזה סיים לכל השאר בתורם להצטרף ולסיים כשאחרון השחקנים נשאר אף הוא בושרה ישרה ביחס לשותפיו במרכז הבמה

לאיזה סיפור הוא מתאים? מתאים לכל סיפור בעיקר לא סיפור מורכב מדי שבו אפשר להכניס גם דמויות שיש בהן האנשה של חפצים



תא קולי

כולם עומדים בצדדים. הראשון יוצא ומבקש להשאיר הודעות לתא הקולי של המספר,( שלום הגעתם לתא הקולי של ( שם המספר) אין באפשרותי לענות כרגע אנא השאירו הודעתכם. תודה והנגן משמיע צליל של ביפ). ואז כל שחקן/נית בתורם יוצאים ומשארים הודעות קוליות בתור דמויות שונות מהסיפור או שאנו מקשרים לסיפור. הופרמט מסתיים בכך שאחד המספרים סוגר ב" התא הקולי של ( המספר) מלא אין אפשרות להכניס עוד הודעות

לאיזה סיפור הוא מתאים?- מתאים לכל סיפור, במיוחד לסיפורים באוריינטציה יותר קומית. אפשר גם על סיפור קצר בתחילת ההופעה שהוא קצת עם יותר תוכן .חשוב בו קצב היציאה והכניסה של שחקנים



צ'רלי צ'פלין

כולם עומדים בצדדים, כל אחד מגיע למרכז הבמה באופן נייטרלי, ומביא אסוציאציה קצרה- בקול/תנועה/ פעולה/שיר/ ג'יבריש וכו', (פתוח לגמרי- משמע אפשר להיות כל דמות או יישות ולא חייב לפי הכרונולוגיה של הסיפור.) מתכנס חזרה לעמידה נייטרלית ויוצא. כשהקבוצה חשה מיצוי, עושים עוד סבב בו כולם נכנסים ונשארים ומסיימים בפריז.

חשוב בו קצב היציאה והכניסה של שחקנים לאיזה סיפור הוא מתאים?- סיפור קליל בעל מספר דמויות מאפשר לשחקנים זמן לחשוב ולהביא עוד ועוד רבדים .

סבתא בשלה דייסה

3-4 שחקנים

כולם עמודים בשורה כולם אומרים יחד משפט שהוא לב הסיפור " סבתא בשלה דייסה" או " העיקר שהגענו לכאן" כל אחד בתורו מביא סולו כשהיתר בפריז. הסולו שהוא מפותח יותר על מה שמבחינתו הוא לב הסיפור, לב הקונפליקט. רצוי להכניס פעולה-לעשות את זה ולא רק לדבר על. כל אחד בתורו יוצא לפעולה כמו מגירה נפתחת אבל יכול לזוז בחופשיות על הבמה ואחר כך מתאים את סיום המשפט שלו וחוזר לשורה כמו מגירה נסגרת וכשהוא חוזר כולם באופן מסונכרן אומרים את המשפט שהחלט לדוגמא: "העיקר שהגענו לכאן" .

לאיזה סיפור הוא מתאים?- מתאים לסיפורים שחשוב לספר לשמוע שוב ושוב את לב הסיפור שהוא המשפט הרפטטיבי שחוסר זה חשוב לסיפור שיש בו כמה נקודות מבט.



חלום

3-4 שחקנים.

כולם עמודים בשורה אחד יוצא למונולוג- ואומר את התבנית הבאה " אם הסיפור של ...היה חלום שלי הוא חלום על ...."

חשוב השחקן חייב להרחיק את הסיפור שסופר לעולם המטאפורות מתחום הטבע או האגדות ולא לקשר בשום מילה שהיא לסיפור הקונקרטי. בזמן הזה שאר השחקנים הם התאורה למה שהוא מספר (למשל " אם הסיפור של אילן היה החלום שלי הוא היה על חבורת שודדים שנכנסה למערה ובזכות ליבו הטוב של השודד נמצא תיבת אוצר שממנה יצא רק מנורת שמן והשודד לא גנב ולא מטבע אחד מתוך המערה...בזמן הזה כל השחקנים משחקנים את התפאורה של המטבעות העושר מהמערה וכו ) רגע לפני כשהשחקן חוזר לשורה הוא אומר אם הסיפור של אילן היה החלום שלי הוא היה על שודד יישר שמצא אוצר והוא חוזר לשורה. וכך יוצא השחקן הבא עם מונולוג חדש מעולם האגדות

כשכולם מסיימים כולם לוקחים 3 צעדים מדודים קדימה ביחד ואמרים ביחד עם הסיפור של ...היה חלום שלי זה היה חלום על...משפט קצר ומסיימים יחד

לאיזה סיפור הוא מתאים? מתאים לסיפורים עמומים מדי כשהמספר בוחר לספר לא לספר. כשהמספר מספר סיפור שהוא כואב לו מדי לראות אותו והוא מתאר אוו תכנית אבל אנחנו שומעים כאב שהוא לא רוצה לגעת.



483 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

コメント


bottom of page