top of page

תרגילים לשילוב שירה בתיאטרון הפלייבק

תרגול "מונולוגים בשירה" (פורמט בפלייבק)

למונולוגים בשירה דרושים: מוזיקאי, כושר אלתור וכן כישורי שירה.

נוער ומבוגרים לרוב מתביישים להשמיע את קולם. שחקני פלייבק לרוב אינם בטוחים בכישורי השירה שלהם ועשויים לסרב לקחת חלק. מצד שני מונולוג שבשירה דורש משחקנים לעבוד פחות על דמויות עומק והטקסטים לא ארוכים.


אז למה להתעסק באלתור הקשור למוזיקה?

ראשית: מוזיקה היא כלי נהדר לבניית קצב פנימי וכישורים אחרים שהשחקנים צריכים בין אם הם אי פעם ישחקו בתבנית דמוי מחזמר ובין אם לאו.

פעילויות האלתור המתוארות כאן קשורות למוזיקה, אך הן אינן מחייבות את המשתתפים לקרוא תווים - או אפילו לשיר!


תרגיל אלתור בשירה #1

פעילות אלתור זו מתאימה לשניים שלושה משתתפים. זה מחייב שמוזיקה תיאטרלית תתנגן בזמן שהשחקנים עולים על הבמה. מומלץ שמוזיקאי ינגן ברקע מוזיקה המביעה רגשות שונים או להשמיע קובץ שיש בו מוזיקה המיוחסת לרגשות שונים. בשלב זה המנחה מבקש מחברי הקבוצה להציע מיקום. לדוגמה: ספרייה, גן חיות, חוף ים, בית ספר לנהיגה וכו'. השחקנים / המשתתפים מתחילים את הסצנה בחילופי דברים רגילים ויומיומיים לדוגמא:

  • היי, נועה זו את שקיבלת את הקידום הזה?

  • בא רגע לסלון אנחנו צריכים לדבר, קיבלתי טלפון מהמנהל היום.

  • שלום, וברוכים הבאים לחבר המושבעים ב"תביעות קטנות" !

ברגע שהדיאלוג בין השניים יוצאת לדרך, המנחה או המוזיקאי מנגן מוזיקת ​​רקע. המנגינה יכולה לעבור לסירוגין בין סגנונות: מוזיקה דרמטית, עצובה, מותחת, מערבית, מדע בדיוני, רומנטית וכו'. לאחר מכן על השחקנים ליצור פעולה ודיאלוג התואמים את מצב הרוח של המוזיקה. בכל פעם שהמוזיקה משתנה, ההתנהגות של הדמויות משתנה.


**הערה: במידה והמשתתפים עדיין אינם מיומנים באלתור ונראה למנחה שיהיה מורכב לשחקנים להמציא שיחה וגם להיות קשובים למוזיקה ניתן לאפשר בשלב הראשון לשחקנים לקבל "טקטס לבן" או מחזה ידוע מראש ועליו להתאים את המשחק וטון הדיבור בהתאם למוזיקה המתנגנת.


תרגיל אלתור בשירה #2

חלקו את המשתתפים לקבוצות (בין 2 – 4 אנשים). לאחר מכן הם צריכים לבחור שיר שכל אחד מהם מכיר.( הערה: במידה והקבוצה דו לשונית אפשר ללמד אחד את השני.ה שיר עם מלודיה פשוטה).


המנחה ייתן לקבוצות לכתוב שירבנושא שינתן. זאת כדי להתאמן על האופי הסיפורי של התיאטרון פלייבק המוזיקלי. שימו לב: כמה שיותר קונפליקט, שיכתב על ידי השחקנים כך ייטב.

דוגמא להצעות לנושאי השיר :

  • "הברזה"מערב הנשף של סוף יב.

  • להיות לכוד.ה במעלית.

  • להתפס בגניבה מחנות.

  • להיפרד מדג הזהב המת שלך.

  • לגלות שסבתא שלך היא ערפד.

המשתתפים כותבים ביחד כמה שיותר ממילות השי עך שנוצר סיפור או דיאלוג לירי. השיר שיכתב יכול להיות מוצג ומושר על ידי דמות אחת או יותר זאת כאשר המשתתפים מציגים את עבודתם לשאר הקבוצה,

אופציה אחת היא שהמשתתפים יכולים פשוט לקרוא את מילות השיר לקבוצה.אם המשתתפים מרגישים בנו מרגישים מספיק אמיצים, הם יכולים לבצע את הנאמבר" Number החדש שנוצר ולשיר אותו ממש עם לחן.כדאי לבחור לחן פשוט וחזרתי.


הערה: שימו לב שהקהל לא מעיר לא על תוכן ולא על זיופים כי בשלב זה המטרה היא שחרור ואלתור ללא שיפוט- פשוט לשיר


בשלב הבא השחקנים מקשיבים למספר סיפור חיים. השחקנים דולים מהסיפור שסופר רגעים מטאפורות ובעיקר את לב הסיפור וממצאים מילים לשיר.השחקים עומדים בשורה או בדרך יצירתית ובכל פעם יוצא לקדמת הבמה שחקן בתורו ושר קטע מהשיר שעוסק בסיפור ששמעו עד שכל האנסמבל מביא למיצוי את הסיפור המוחזר בחזרה למספר ☆ וזה נקרא מנולוגים בשירה.



214 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page